SKRIVET: 2009-12-20, kl 23:56:12 | PUBLICERAT I: hjärtat

Gästblogging by Lou.

Hälloow everybody. Lou här.
Doin some gästblogging with a little christmasy-touch hade jag tänkt. Ni skall alltså få höra om min julafton. Som den ser ut... varje år. Och har gjort sen jag var... så liten att jag inte ens kommer ihåg.


Jag blir som ett barn på julafton...på julafton. Erhm. Iaf. årets bästa dag enligt min åsikt. Kanske just för att dagen är så pass traditionsenlig i min släkt.

Vi börjar kvällen innan. Då har jag pyntat en gran a la Amerika på ovanvåningen, där jag bor, medans resten av familjen pyntar själva The Gran på nedervåningen. Efter detta börjar det bli sent och vi sätter oss till bords, hela familjen, och käkar farmors hembakade bröd med julskinka och senap på. Sedan är det dags att sussa, men innan detta hänger vi "barn" en påse på våra dörrar.

Nu är det äntligen morgon, och jag vaknar alltid av mig själv superpigg, supertidigt. Hoppar upp från sängen och öppnar dörren. Nämen se där. I påsen har tomten lagt tre små paket (varje år) Vips infinner sig alla tre barn i familjen på övervåningen med sina morgonklappar. Vi öppnar dem och springer ner till päronens rum för att tacka för julklapparna vi nyss fått. Sedan är det dags för frukosten. Som ser ut som kvällsmaten kvällen innan.

Sedan ska det fixas, trixas, lagas mat, ställa fram allt julgodis, göra sig själv fin... bla bla bla. Och ungefär vid tolv dyker första delen av släkten upp. Farmor, farfar & moster. De har all julmat med sig och kommer därför tidigare än alla andra. Men kring 13.00 bör resten av släkten ha droppat in (vi är omkring 20 pers varje år) och vi sätter oss ner för att hugga in på julbordet. Efter magen har fyllts med underbar mat tar man det lite lugnt ett tag för att sedan befinna sig på bästa plats i soffan då Kalle och hans vänner 15.00 varje år visar samma sak... men fortfarande lika kul. Dock tröttnar jag alltid efter ungefär halva och går ner för att hjälpa till med fikat... som består av ungefär lika mkt mängd kakor som själv julbordet. Så det skall ätas ännu en gång.

Klockan börjar nu bli dags för Paketleken. Det är vid detta tillfälle vi alltid blir osams. När allt är klart, stressen kring leken har lagt sig och folket börjar dra sig ifrån bordet, finner vi oss inom en snar framtid vid granen där alla julklappar ligger. Sen vid 17.oo kommer tomten (som alltid har lika dana uggs som jag & exakt lika dana vantar som min pappa... konstigt) klappar delas ut men får inte öppnas förens alla är utdelade. Sen får vi öppna. Och det är nu en våg av dåligt samvete och lite ångest sköljer över mig. Jag inser alltid hur bortskämd jag är till skillnad från mååååånga andra i värlen. Så nu mår jag lite dåligt.

Efter klapparna är det återigen dags att fylla våra stackars magar, tomtegröt denna gång. Sen går jag upp, slänger mig framför teven och ångrar att jag smällde i mig all den där maten, försöker räkna ihop alla kalorier men det går åt helvete redan efter första portionen julmat som förtärdes 13.oo... men julafton är ju en dag i sig. Tur dock att den bara finns med i almanackan en gång om året.

Dagen efter, eller så är det två dagar efter (minnet sviker) åker vi hem till min Farmor och farfar och käkar kalkon på amerikanskt sätt............... och efterätt.... och julgodis..... occccccch jag vill mest spy men jag gillar't.

Har jag nämt att jag gillar mat?

Have yourself a marry little christmas!
Tack för mig.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: